In ons schoolveiligheidsplan beschrijven wij hoe de veiligheid en gezondheid binnen onze school zijn georganiseerd. De basis van ons veiligheidsbeleid wordt gevormd door de Risico-inventarisatie en -Evaluatie (RI&E), opgesteld door onze preventiemedewerker. Daarnaast werken we binnen drie hoofdthema’s structureel aan een veilige en gezonde schoolomgeving.
1. Fysieke veiligheid
Dit thema richt zich op de ‘harde’ kant van veiligheid. Het omvat onder andere verkeersveiligheid op en rond het schoolterrein, het verantwoord gebruik van materialen en chemicaliën, de controle van kluisjes en onze aanpak bij extreme weersomstandigheden, zoals hittegolven en zware sneeuwval. Ook worden incidenten gemonitord en grijpen we proactief in bij potentieel gevaarlijke situaties, zowel binnen als buiten de school.
2. Sociale veiligheid
Hier gaat het om de ‘zachte’ kant van veiligheid: het bevorderen van positief sociaal gedrag en het voorkomen van grensoverschrijdend of ongewenst gedrag. Denk hierbij aan het tegengaan van pesten, agressie, geweld, discriminatie, racisme en (homo)seksuele intimidatie. Deze onderwerpen krijgen aandacht in het mentoraatsprogramma en tijdens de burgerschapsdagen, waar leerlingen actief werken aan respectvol en verantwoordelijk samenleven.
3. Gezondheid
Binnen dit thema staat bewustwording en stimulering van een gezonde levensstijl centraal, voor zowel leerlingen als medewerkers. We besteden aandacht aan een verantwoord aanbod in de kantine, stimuleren gezonde keuzes en wijzen op de risico’s van onder andere roken en drugs. Daarnaast organiseren we activiteiten die beweging en vitaliteit bevorderen, tijdens pauzes en na school- of werktijd.
De coördinatie van alle veiligheidsaspecten ligt bij de portefeuillehouders vanuit het MT, in nauwe samenwerking met het ondersteuningsteam en de preventiemedewerker.