Schooljaar 2019-2020 startte een nieuwe havo-opleiding en een nieuwe tweetalige havo-opleiding op het Porta Mosana College. Uitgangspunt daarbij vormt enerzijds de lange ervaring in havo-onderwijs op Porta en anderzijds de succesvolle traditie van het tweetalig onderwijs.
De havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) duurt vijf jaar en bereidt je voor op het hbo. Na havo kun je ook doorstromen naar het vwo. Wij dagen je uit om het beste uit jezelf te halen en je talenten te ontwikkelen.
Op de havo ontdek je antwoorden op vragen als: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Je leert zelfstandig werken, maar staat er niet alleen voor. Je mentor en het havo-team helpen je op weg, want leren doe je samen!
Leren leren centraal
Havoleerlingen zijn nieuwsgierig en willen graag weten hoe en waarom dingen werken. Wij helpen je om het beste uit jezelf te halen. Het versterken van jouw leervermogen en het stimuleren van jouw groei staan centraal in ons onderwijs.
Je krijgt twee jaar de tijd om te groeien in een brugperiode. In de lessen bieden we duidelijke structuur en besteden veel aandacht aan leren leren: het ontwikkelen van studie- en denkvaardigheden die je later nodig hebt.
Heb je in deze twee jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt? Dan kun je zelfs doorstromen naar 3 vwo.
Begeleiding door de mentor
Havoleerlingen hebben behoefte aan structuur en begeleiding. De mentor heeft in die begeleiding een spilfunctie. In de leerlingbegeleiding staan een intensieve begeleiding van het leerproces en aandacht voor jouw persoonlijke en sociaal-emotionele ontwikkeling voorop.
Je mentor stimuleert je om nieuwe uitdagingen aan te gaan, van fouten te leren en goed met feedback om te gaan. Je mentor leert je dat je kunt groeien door uitdagingen aan te gaan, dat niet je talent bepalend is, maar juist wat je met dat talent doet. Volgehouden aandacht en veerkracht zijn daarbij belangrijke ingrediƫnten van het leerproces. Dat betekent ook niet opgeven wanneer het een keer fout gaat. Ook leren we je dat je pas echt goed wordt in iets wanneer je er veel mee geoefend hebt. De mentor wordt hierin ondersteund door het Ondersteuningsteam (O-team).
Op onze website lees je bij het kopje Ondersteuning en zorg hoe we de leerlingbegeleiding georganiseerd hebben. Op de zorgkaart lees je ons extra ondersteuningsaanbod.
Extra aandacht voor basisvaardigheden
In alle brugklassen besteden we extra aandacht aan basisvaardigheden. Die heb je nodig om straks goed mee te kunnen doen in de maatschappij. Zo is er in havo (tto) 1 en 2 een extra uur wiskunde en Nederlands.
Alle docenten houden zich bezig met Taalgericht vakonderwijs (TVO). Dit is een activerende manier van lesgeven die gericht is op versterking van de Nederlandse taalbeheersing door in alle vakken aandacht te besteden aan leesvaardigheid, spreekvaardigheid, luistervaardigheid en schrijfvaardigheid. Zo leer je de leerstof beter begrijpen en verbeter je je schoolsucces.
Formatief handelen en summatief meten
Het meten van de voortgang van leerlingen is een integraal onderdeel van de lespraktijk. In de havo klassen bieden wij onderwijs met veel afwisseling in werkvormen en met aandacht voor directe feedback van de docent op je werk. Zo haal je je eigen leerdoelen en blijft de motivatie behouden. We meten of de leerdoelen behaald zijn met een breed scala aan formatieve werkvormen en summatieve metingen.
Bij formatief handelen houden de docenten samen met jou goed in de gaten hoe de voortgang gedurende de periode verloopt. Middels actieve werkvormen zien jullie in welke mate de leerdoelen worden beheerst en is er ruimte om te leren van fouten. Jouw groei staat centraal. Je krijgt in de lessen continu feedback op je eigen leerproces en hebt zo de mogelijkheid om verder te groeien. Bij formatief handelen is er geen sprake van cijfermatige beoordelingen die meetellen voor de bevordering.
Een summatief meetmoment kan een proefwerk zijn, maar kan ook een inleveropdracht of practicum zijn, welke meetelt voor de bevordering. Samen met je mentor, de docenten en je ouders kijk je iedere periode hoe het met je gaat.



