De MR bestaat uit verschillende geledingen: ouders, leerlingen en personeel.
Ouders kiezen, door middel van verkiezingen, de vertegenwoordigers van ouders in de medezeggenschapsraad. Alle ouders mogen een stem uitbrengen op verkiesbare ouders.
Voor de MR van het Porta Mosana College zijn we op zoek gegaan naar enthousiaste ouders die plaats willen nemen in de oudergeleding. We hebben hiervoor een oproep gedaan en er zijn 2 ouders/kandidaten zijn gekozen; Mevr. Anne-Marie Leufkens en Mevr. Wendy Houben.
Mevr. Anne-Marie Leufkens
Ik ben Anne-Marie Leufkens, gehuwd en moeder van drie kinderen waarvan de oudste in 2020 eindexamen heeft gedaan op het Porta Mosana College. Ik ken onze school dus al 'n tijd en ben ook al jaren actief voor de school. Momenteel zit mijn jongste dochter in de vijfde klas Ath TTO.
In het dagelijks leven run ik het familiebedrijf Golfbaan de Herkenbosche in het natuurgebied de Meinweg in Midden-Limburg. In mijn vrije tijd zing ik in een koor, schilder, doe aan tai chi, lees ik kookboeken en speel soms golf van ben supporter van mijn sportende kinderen. Ik heb bestuursfuncties bij de koren PurKids en PurSang en het Limburgs Jeugd Symfonisch Orkest LJSO.
Ik heb veel belangstelling voor het welzijn van de jeugd, het onderwijs en voor opvoedkundige vraagstukken; ook het samen maken van beleid en het bepalen van de juiste strategische processen die mij boeien. Wat is het collectief doel; wie zijn de partijen en wat zijn ieders belangen? Voor mij staat de kwaliteit van het onderwijs voorop. Ouders en school samen zijn belangrijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit op een duidelijke, transparante en integere wijze vormgeven is voor mij de uitdaging.
Daarom stel ik me graag kandidaat voor de MR. Ik geloof dat ouders een belangrijke rol kunnen spelen als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs; in de dynamiek tussen leerling, docent en ouder kunnen ouders het verschil maken. Kwaliteit wordt meetbaar door het zien en voelen van de groei en bloei van de leerling, en kwaliteit wordt zichtbaar in datgene wat aan talent gezien en gestimuleerd wordt.
Porta is altijd een excellente school geweest. Deze kwaliteit staat onder druk door bezuinigingen en schaalvergroting. Vanaf 2018 zat ik mij in voor deze school; in de ouderraad en later in de oudervereniging. Het geeft mijn energie om de schermen bezig te zijn met datgene wat telt op de lange termijn voor onze kinderen. Ik ben medeoprichter van het platform “Wij zijn Porta” en van “Oudervereniging Porta Mosana College”. Het platform is geslaagd om een grote ingreep van LVO in het docentenbestand van Porta te voorkomen. Dit platform was effectief omdat we een brug kunnen slaan tussen de geledingen ouders, docenten en leerlingen en van daaruit is tevens de oudervereniging ontstaan. Verbinding zoeken, ook met de politiek en met het ambtelijke en institutionele apparaat en daarbij het collectieve belang blijven benadrukken, betekent blijven communiceren met elkaar. Dat doe ik graag.
Dit verbindend zal ik ook inzetten in de MR met als motto: Resultaten behalen die de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Laten we samen afstemmen op die wijde wereld van nu en morgen, met de ontwikkeling van al onze leerlingen als uitgangpunt. Daar wil ik voor gaan.
Maar zonder u ben ik nergens. Ik reken dus heel graag op uw steun!
Mevr. Wendy Houben
Mijn naam is Wendy en ik woon samen met mijn partner en onze drie zonen in Cadier en Keer. Alle drie zitten ze op deze school: onze tweeling in de derde klas van het vwo en de jongste in de havo-brugklas. Vroeger was ik zelf ook leerling op deze school, toen nog Jeanne d’Arc College.
In het dagelijks leven werk ik als jurist/fiscalist. Vanuit die rol heb ik ervaring met zowel het maken en beoordelen van beleid als financiële en cijfermatige analyses, iets wat ik waardevol kan inzetten binnen de MR.
Mijn motivatie om lid te zijn van de MR gaat uiteraard verder dan alleen het volgen van mijn eigen kinderen: ik wil me inzetten voor een prettige en veilige leeromgeving, maar ook voor bredere thema’s zoals onderwijsontwikkeling en zorg. Wat ik daarbij belangrijk vind, is om een brug te slaan tussen ouders en school. Via ouderenquêtes halen we bijvoorbeeld signalen op die in de MR besproken kunnen worden.
In mijn vrije tijd houd ik van muziek, fotografie en het buiten zijn in de natuur. Deze interesses helpen me om met aandacht te luisteren, breed te kijken en met afstand te reflecteren. Dat neem ik ook mee in mijn rol binnen de MR: openstaan voor verschillende perspectieven en oog houden voor het geheel. Ik geloof dat een goede samenwerking tussen ouders en school de basis legt voor het succes van onze kinderen.