BPS-studiedag 29 maart 2022

30-5-2022

Studiedag

Het BPS-team heeft op 29 maart 2022 een studiedag voor het hele personeel van het Porta Mosana College georganiseerd rondom het thema hoogbegaafdheid.

De eerste anderhalf uur kwam voor rekening van Tijl Koenderink.
Als hoogbegaafde leerling versleet hij drie middelbare scholen en deed acht jaar over het halen van een diploma. Je kunt dus wel spreken van een ervaringsdeskundige.
Mede dankzij die ervaringen ontwikkelde hij zich tot een expert in onderwijs aan hoog- of meer begaafde kinderen. Hij had een ademloos publiek dat zijn theoretische uitleg en zijn praktische voorbeelden graag tot zich nam.

Na deze lezing volgden alle medewerkers een tweetal workshops waar ze vooraf voor ingetekend hadden. De thema´s waren: executieve functies, motivatie, alle smaken van hoogbegaafdheid, gesprekstechnieken en top-down leren. Allemaal thema’s die betrekking hebben op omgaan met hoogbegaafde leerlingen in je klas.

Leerlingen kregen tijdens deze studiedag ook een actieve rol. In een leerling arena vertelden ze over hun eigen ervaringen op onze school. Waar lopen ze tegenaan? Welke lessen zijn voor hen zinvol en dagen hen uit? Welke zijn supersaai en demotiverend? En waarom is dat? Tempo? Niveau? Welke lessen motiveren hen om vol te houden? Welke juist niet? Waar ligt dat dan aan? Hun eerlijkheid daarin was overweldigend en maakte veel indruk op de medewerkers in de zaal.

Tijdens deze dag zijn er ook filmopnames gemaakt. Na afloop is hiervan een mooie compilatie gemaakt. Nieuwsgierig geworden? Klik dan hier.

Header 1