background

O&O project : Minder afval in Maastricht, wat kun jij doen?

Leerlingen in de onderbouw kunnen kiezen voor het keuzevak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O). In dit vak gaan leerlingen op een creatieve wijze o.a. b├Ęta-technische uitdagingen aan. De leerlingen van het derde leerjaar zijn afgelopen periode aan de slag gegaan met een eigen idee rondom afvalvermindering.

In kleine groepjes hebben ze een eigen onderzoeksvraag en een ontwerpvraag opgesteld. Ook is aandacht geschonken aan het programma van eisen, het maken van een planning en het uitvoeren van een onderzoekje.

Onze leerlingen Mayana, Jessie, Ziggy, Amber, Dionne, Tarf en Cornelia kijken terug op het project.

Mayana en Jessie

Wij zijn Mayana en Jessie en wij waren deze periode bij O&O bezig met een project voor afvalvermindering. Dat kan groot zijn zoals de “plastic soup”, maar ook kleiner zoals wij gedaan hebben. Wij wilden weten of we make-up konden maken zonder giftige stoffen, omdat we bij het nieuws hadden gezien dat er veel giftige stoffen in make-up zitten.

De eerste paar lessen zijn we onderzoek gaan doen en wisten we nog niet welk onderwerp we gingen kiezen. Na een tijdje overleggen, hebben we besloten dat ons onderzoek over afvalstoffen in make-up zou gaan en hebben we een onderzoeksvraag opgesteld. De volgende les hebben we de onderzoeksvraag concreter gemaakt door één make-up soort uit te zoeken. Dit werd lippenstift. Een paar lessen later hebben we gekeken hoeveel lessen we nog hadden en hebben we een planning gemaakt voor wat we de lessen daarna gingen doen. Wat onder andere op de planning stond was opzoeken welke giftige stoffen er in lippenstift zitten, wat hun functie is en waar we deze stoffen dus mee kunnen vervangen. Ook hebben we een paar recepten voor het maken van lippenstift opgezocht en hebben we deze met elkaar vergeleken om zo het beste recept te krijgen. En als laatste hebben we het practicum uitgevoerd en uitgewerkt.

Ziggy, Amber, Dionne, Tarf en Cornelia:

Tijdens de afgelopen twee perioden hebben wij aan ons project over afval in Maastricht gewerkt. We hadden verschillende ideeën over wat zou kunnen helpen en hoe, en besloten tot het creëren van een nieuw soort prullenbak.

We begonnen met het maken van een mindmap over wat er niet goed is aan de huidige prullenbakken – en wat er dus anders moest. We maakten schetsen, posters over hoe het eruit moest gaan zien en gingen werken aan een prototype. Hiervoor splitsen we in twee groepen: de onderzoeksgroep en de uitvoerende groep.

Amber en Ziggy begonnen aan prototype 1. Het idee van het prototype was fundamenteel wat we bedoelden, maar het was nog niet echt praktisch. We besloten dus om een nieuw prototype te maken waarin we de fouten van de eerste versie konden verbeteren. Het ging goed en voldeed aan alle eisen die we vooraf hadden gesteld. We hebben hem geverfd, gedecoreerd op een leuke manier en uitgetest met kleine stukjes afval.

Ons prototype is natuurlijk niet gemaakt van de ‘juiste’ materialen. Door onderzoek, gedaan door Tarf, Dionne en Cornelia, hadden we verschillende materialen gevonden die perfect zouden zijn voor een prullenbak: gerecycled hard plastic voor de buitenkant bijvoorbeeld.

Cornelia heeft buiten meewerken aan het onderzoek ook een enquête opgesteld met vragen over het milieu aan de medemens. Dit hebben we ook meegenomen in ons onderzoek.

We hebben tijdens de lessen O&O veel geleerd over samenwerking, het delen en uitvoeren van ideeën en we hebben bovenal veel plezier gehad.



< terug naar overzicht